NAPLNETISKARNY

tiskárny, velkoformátový tisk

Typy papíru pro firemní materiály

Při objednávání propagačních materiálů jsou důležité jak design, tak kvalita tisku, stejně jako základ, na kterém budeme provádět dané projekty. Jaké jsou nejčastější typy papíru a jak je nejlépe přizpůsobit našim požadavkům?

Nejoblíbenější papíry používané v tisku

Nejběžnější substráty používané v tisku lze rozdělit na nekryté (ofsetové), potažené (křídové) papíry, stejně jako syntetické a dekorativní substráty. Liší se jak v hmotnosti, tak ve vlastnostech a použití. Na jiném podkladu vytiskneme letáky, vizitky nebo katalog-je dobré vědět, čím se při rozhodování řídit. Níže uvádíme nejdůležitější informace o nejoblíbenějších druzích papírů. A Vy – pokud se chcete vyhnout nákladným zklamáním – před objednáním firemních materiálů do tisku si promyslete dobře svůj výběr a přizpůsobte podklad Vašemu využití, rozpočtu a očekávanému efektu.

Křídový papír-vlastnosti a využití

Křídový papír (populárně nazývaný jednoduše „křídou“) je nejoblíbenějším potaženým papírem. Je potažen speciální vrstvou lepidla a bílého pigmentu – to vše pro snížení jeho vstřebatelnosti a tím i zlepšení kvality a kontrastu vytištěných obrazů. Vrstva minerálního barviva a kaolinu (nebo síranu barnatého) dává tomuto substrátu lehkou strukturu. Křídový podklad je nejčastěji ve 3 variantách – lesklá, matná a polomatná, ačkoli rozdíly mezi nimi jsou jistě poměrně nevýrazné.

 

Mezi nejčastější vlastnosti křídového papíru patří snížení absorpce barvy (ve srovnání s nekrytými substráty) a mírně hladší, kluzký povrch. Výsledkem je, že výtisky na tomto papíře mají jemný lesk. Křídový podklad je dodáván v různých hmotnostech-takže je možné tisknout jak brožury, tak elegantní publikace.

 

Na křídovém podkladu jsou nejčastěji vytištěny plakáty, vizitky, fotografie, elegantní katalogy a letáky (které přicházejí v různých hmotnostech – od ekonomické varianty až do premium verze – https://www.drukomat.pl/ulotki). Nedoporučuje se tisknout poznámkové bloky, ubrousky, kalendáře a značkový papír na křídě. Je to proto, že je prostě těžké na něj psát – a inkoust z pera nebo značkových značek se může rozmazat.

Offsetový papír-vlastnosti a využití

Hlavním rysem ofsetového papíru je, že nebyl pokryt žádnou další vrstvou. V podstatě je povlak trochu matnější a hrubší. Zde vrstva barvy proniká poměrně hluboko do vláken, takže barvy mohou být o něco méně výrazné a zdůrazněné než v křídových podkladech. Offsetový papír je poměrně levný, zejména ten s nízkou hmotností (80, 90 g) – nejlépe známý pro použití v podnikových tiskárnách a kopírovacích bodech.

 

Mezi nejdůležitější vlastnosti offsetového papíru patří přísný, mírně drsný vzhled a o něco méně intenzivní barva tisku. Je důležité poznamenat, že po offsetových podkladech můžete volně psát nebo je znovu tisknout. Proto jsou skvělé jako značkové hlavičkové papíry, kalendářní karty nebo reklamní noviny. Ofsetový papír je také ideální jako základ pro poznámkové bloky a šité adresáře, což vám umožní nechat prostor pro psaní poznámek, křížovky nebo hlavolamy (zde uvidíte více možností).

Jaký papír na vizitky?

85 x 55 nebo 90 x 50 mm-takový malý formát má obvykle nejvíce variant podkladu k výběru. Právě u vizitek se kromě křídového papíru (obvykle 350 g) nejčastěji nabízí řada dalších substrátů. Nejčastěji vizitky mohou být vytištěny na dekorativních barevných papírech – zde stojí za to věnovat pozornost tomu, aby takový základ byl barven ve větším množství – protože pak bude barva nejtrvalejší. Navíc je poměrně běžné tisknout vizitky na syntetické a texturované substráty. V této skupině se setkáme například s transparentními (nebo polotransparentními) podklady, zlacenými, stříbrnými nebo perleťovými. Mezi dekorativními podklady lze nalézt také např. žebrované podklady se strukturou plsti nebo podklady ve stylu eko (nejčastěji je to Kraft podklad). Výběr je obrovský, takže můžeme vytvořit opravdu působivý první dojem.

 

Martin

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top